• naturelle
  • szkoła podstawowa
  • dzielnica le foron
  • 5200 m2
  • konkurs SIA
  • 2023

szkoła podstawowa

Naturalnie, w harmonii z naturą przede wszystkim.

Naturalnie, z szacunkiem dla otaczającej urbanistyki.

Naturalnie, na skali dostosowanej do użytkowników.

Naturalnie, w poszukiwaniu przestrzeni publicznych i półpublicznych.

Naturalnie, skoncentrowane na zrównoważonym rozwoju i ekologii.

Naturalnie… z lokalnego drewna dębowego.

Urbanistyka. NATURELLE to wszechstronny projekt, który ma na celu rewitalizację obszaru zajmowanego przez przemysł oraz zharmonizowanie z istniejącym środowiskiem poprzez budowanie nowych relacji przestrzennych. Pobliskie nowe inwestycje mieszkaniowe o dużej skali, są skomplikowanym i trudnym sąsiedztwem z punktu widzenia urbanistyki. Dlatego propozycja dla zespołu szkolnego Le Foron koncentruje się na poszukiwaniu dialogu pomiędzy zróżnicowanymi gabarytami budynków, jednocześnie wyraźnie i stanowczo opowiadając się za niską zabudową i tarasami.

Prosta, ale rzeźbiona forma budynku jest wynikiem dwóch głównych osi: jednej biegnącej równolegle do Voie Verte (Zielona Droga), wzdłuż której znajduje się sala gimnastyczna, i drugiej linearnie do fasady nowego osiedla mieszkaniowego, co strukturalizuje główną przestrzeń szkoły i nadaje klarowną geometrię elewacji budynku.

Na południu forma budynku przedłuża ukośnie dostęp pieszy do kompleksu mieszkalnego, a jego dolna część wkomponowuje się w przedłużenie ścieżki. Jest to celowe zatrzymanie przechodniów, zapraszające ich do wnętrza. Tam znajduje się główne wejście – poprzez taras pod dużą zadaszoną strukturą. Górna część jest cofnięta i wyrównuje się z sąsiednim budynkiem, tworząc tym samym synergię urbanistyczną.

Ścieżka osiedla, prowadzona w dół przez ukośną formę parteru, łagodnie opada i prowadzi na ścieżkę Foron między starymi drzewami, które tworzą naturalną bramę. Od strony ulicy potencjalni użytkownicy budynku są wyraźnie kierowani do wnętrza.

NATURELLE szuka podobnych połączeń w swojej północnej części. Przestronny taras na najwyższym piętrze, częściowo zadaszony, nawiązuje dialog z formą sąsiedniego kompleksu mieszkalnego. Ale przede wszystkim, z perspektywy człowieka, szkoła w pełni integruje się z otoczeniem. Dzięki znacznemu cofnięciu drugiego piętra i zewnętrznym schodom zapraszającym na taras pierwszego piętra, budynek wydaje się niski, wtopiony w krajobraz, zintegrowany z formą terenu.

Zielone przestrzenie. Koncept krajobrazu opiera się na kontraście między geometryczną formą budynku szkolnego a łagodnym i nieregularnym zagospodarowaniem ogrodu oraz przestrzeni zabaw i edukacji dla dzieci i mieszkańców.

Dwa główne tarasy, służące jako dziedzińce (otwarte/zadaszone), są przedłużeniem przestrzeni rekreacyjnych i edukacyjnych wewnątrz budynku. Z punktu widzenia urbanistyki łączą budynek szkoły z otaczającą zielenią, zarówno istniejącą, jak i planowaną. Każda z tych zielonych i żywych platform to odrębny mikroświat.

Na południu zaplanowano przestrzeń dla najmłodszych z ogrodem sensorycznym: nieregularne poletka, pokryte różnymi nawierzchniami, od małych kamyczków po duże kamienie. Znajdą się tam również krzewy malin, jagód, być może grupka jeżyn i poziomek. Tuż obok mała łąka wypełniona rumiankiem i makami w zależności od pory roku. Będzie także kącik z bujną trawą i przyjazny drewniany taras, gdzie można się zrelaksować w słoneczny dzień. Nikt się nie znudzi.

Północny taras cieszy się długim nasłonecznieniem, nawet jesienią i zimą, dzięki dużej powierzchni i lokalizacji na najwyższym piętrze. Jest to przestrzeń bogata ekologicznie i edukacyjnie. Z tym samym pomysłem łagodnych linii, zostały zaprojektowane ogródki z różnorodną roślinnością: kwitnące łąki, krzewy owocowe, ogród warzywny, małe pole zbożowe. Wkomponowano również małe wzgórze pokryte dzikimi różami i pigwami, których owoce dojrzewają jesienią i mogą być wykorzystywane do zajęć kulinarnych i edukacyjnych. Całość uzupełnia pasieka składająca się z kilku kolorowych uli oraz karmniki dla ptaków. Dla gier i aktywności wymagających płaskiej powierzchni przewidziano dużą drewnianą platformę, częściowo zacienioną.

Zielone przestrzenie otaczające budynek są bardziej otwarte i zaprojektowane jako miejsca publiczne dostępne dla mieszkańców osiedla. Jednak wyjątkiem jest obszar na północy, wzdłuż Voie Verte. Tam zorganizowano plac wyłącznie dla uczniów, pozwalając im bezpiecznie bawić się i eksplorować sad pełen śliw, grusz, jabłoni i moreli. Boisko sportowe otacza masywna drewniana ławka, podobna do tych w pobliskim parku. Ta długa ława jest idealnym miejscem do oglądania meczów i spędzania przerw. Za nią znajduje się drewniany taras z widokiem na salę gimnastyczną. Przestrzeń przeznaczona dla uczniów jest ogrodzona i połączona zewnętrznymi schodami prowadzącymi na południowy taras.

Projekt zieleni w przestrzeniach wspólnych wyróżnia się bardzo zróżnicowaną kompozycją roślinności, co sprzyja tworzeniu zróżnicowanych stref pod względem nasłonecznienia, bioróżnorodności i użytkowania. Na północy i południu zaaranżowano dwa małe zagajniki brzóz. Jeden z nich mieści lekką strukturę na rowery, o organicznej i nieregularnej formie. Między pniami umieszczono drewniane zabawki. Ścieżka, pokryta drobnym żwirem, łączy oba zagajniki brzóz. Jest ona otoczona sumakami octowymi, które jesienią mają intensywne kolory. Główne wejście do budynku wyróżnia się roślinnością wrzosowisk, delikatnie pokrywającą lekkie nachylenie terenu.

Program. Funkcjonalny schemat jest zaprojektowany jako wydajna maszyna działająca we wszystkich warunkach: podczas zajęć lekcyjnych, popołudniowych aktywności, sąsiedzkich festynów czy lokalnych wydarzeń.

Każde piętro jest zorganizowane wokół centralnego holu, który służy zarówno jako przestrzeń spotkań, rekreacji, z widokami, połączeniami z naturą i zewnętrznymi tarasami. Przestronne hole rekreacyjne są połączone otwartymi schodami, nad którymi znajduje się przeszklony dach. Atmosfera jest żywa w ciągu dnia, a wieczorem, po zakończeniu zajęć szkolnych, staje się spokojna.

Na parterze znajduje się większość funkcji publicznych i tych używanych poza godzinami szkolnymi, z wyjątkiem sali gimnastycznej, która znajduje się w części podziemnej, lecz jest wizualnie połączona z parterem dzięki dużym przeszkleniom. Przesuwna szklana ściana umożliwia w niektórych przypadkach przekształcenie holu i restauracji szkolnej w trybunę z widokiem na salę gimnastyczną.

Sala osiedlowa jest również zlokalizowana na tym poziomie i rozciąga się poza główną strukturę budynku, jak przedłużenie, “szuflada” przyjmując mieszkańców spacerujących w pobliżu.

Przewidziano dwa wejścia: główne zapewnia szybkie połączenie ze wszystkimi funkcjami szkoły i przestrzeniami publicznymi, podczas gdy to boczne na zachodzie jest bardziej związane z salą gimnastyczną i przestrzeniami znajdującymi się w podziemiach, takimi jak sale dla zespołów muzycznych wymagających specjalnych warunków akustycznych.

Pierwsze piętro jest największe pod względem powierzchni i mieści przestrzenie dla najmłodszych uczniów, centrum medyczno-pedagogiczne oraz warsztat książkowy, który otwiera się na rekreacyjny hol i stanowi jego przedłużenie. Zewnętrzne schody umożliwiają szybkie połączenie z przestrzeniami na świeżym powietrzu.

Drugie piętro mieści klasy starszych dzieci. Chociaż jest to najmniejsza strefa pod względem powierzchni, paradoksalnie posiada największą przestrzeń edukacyjną, dzięki rozległemu, nasłonecznionemu tarasowi.

Zrównoważony rozwój. Projekt zdecydowanie angażuje się na rzecz zrównoważonego rozwoju, integrując praktyki ekologiczne na każdym etapie projektowania. Część podziemia zaplanowano z mniejszą głębokością, aby ograniczyć ilość ziemi i głębokość wykopów. Ten wybór minimalizuje wpływ na istniejący teren. Do budowy podziemia zostanie użyty recyklingowany beton, aby zmniejszyć ślad węglowy, a także przyjęta zostanie odpowiedzialna logistyka transportu w celu zmniejszenia emisji CO2.

Wyższe kondygnacje, w tym parter i piętra, będą budowane z użyciem materiałów nadających się do recyklingu, ze szczególnym naciskiem na lokalne drewno sosnowe, co sprzyja redukcji odpadów i ochronie środowiska.

Aby promować naturalną wentylację i oświetlenie, projekt architektoniczny maksymalnie wykorzysta światło dzienne dzięki licznym oknom. To umożliwi krzyżową wentylację dla optymalnego komfortu bez konieczności stosowania klimatyzacji. Dodatkowo, duży świetlik centralny nad klatką schodową dostarczy naturalne światło do wnętrza budynku, zmniejszając zużycie energii elektrycznej. Na dachu zostaną zainstalowane panele fotowoltaiczne, aby generować czystą energię słoneczną, co przyczyni się do ekologicznego podejścia projektu.

Projekt dąży więc do stworzenia trwałego i ekologicznego środowiska dla przyszłych pokoleń. Dachy i tarasy budynku będą w dużej mierze zazielenione, sprzyjając retencji wód deszczowych. Nadmiar wody deszczowej będzie zbierany w zbiorniku i ponownie wykorzystywany do nawadniania szkolnego ogrodu.